Hauhon Wanha Raitti ry on toiminut kulttuurimiljöön säilyttämiseksi jo vuodesta 1990. Hauhon Wanha Raitti on aloittanut toimikuntana ja se on rekisteröity yhdistykseksi 4.6.1998. Yhdistyksen tarkoituksena on vaalia Hauhon Vanhan raitin miljöötä ja rakennuskantaa ja siten edistää vanhan kulttuuriperinnön ja maiseman säilymistä ja hoitaa Hauhon Kirkonkylän vesialueen niittoja sekä edistää paikkakunnan kulttuuritoimintaa ja tarjontaa.

Hauhon Wanha Raitti ry:n säännöt ovat luettavissa täällä.

Yhdistys ja alueen asukkaat hoitavat ja vaalivat asuinympäristöään väsymättä ja pieteetillä osallistumalla siivoustalkoisiin ja kunnostaen rakennuksiaan alueen henkeä kunnioittaen. Yhdistys haluaa toiminnallaan vaikuttaa siihen, että Vanhan raitin asukkaat ja alueella liikkuvat viihtyisivät ja nauttisivat tästä ainutlaatuisesta miljööstä. Lisätietoja raitista Kulttuuriraitti.fi -sivustolla ja Häme-Wiki -sivustolla.

Yhdistyksen ja alueen tapahtumia vuonna 2024

• Lauantaina 4.5. yhdistyksen siivoustalkoissa siistitään Vanhan raitin alue klo 9.00 alkaen. Puutarhajätteelle tuodaan kaksi siirtolavaa ja teiden varsilta siivousjätettä kerätään traktoreiden lavoille. Talkookahvit siivouksen lomassa. Alueen siisteyden ja viihtyisyyden vaaliminen on oleellinen osa yhdistyksen toimintaa ja yhteisöllinen talkootyö yhdistystoiminnan perusta.
  • Torstaina 9.5. pop up -kahvila Esterin Paari Kylä-Poltin pihassa, Hauhon Näyttämötaiteen Harrastajat.
  • Perjantaina 21.6. Niskavuoriviikon avajaiset ja juhannusrauhan julistus Skytten aukiolla kello 12.00, Hauho-Seura ry.
  • Perjantaina 28.6. Avoimet pihat Raitilla Hauho-Seuran heinäpäivänä. Vierailuille avoimet pihat merkitään viirein.
  • Niittotalkoita järjestetään ainakin maanantaina 15.7. Vesikasvien niittoa on tehty Hauhonselän Kirkonkylänlahdella Vanhan raitin alueelta pari kertaa kesässä. Niittojen avulla levätilanne ja kasvillisuus pysyvät kurissa. Tavoitteena on kohentaa eri toimenpitein Hauhonselän vesistön tilaa. Yhdistys on omien ympäristötoimiensa lisäksi mukana ProHauhonselkä -yhdistyksessä
  • Perjantaina 12.7. Herkkujen yö, Hauhon Yrittäjät.
  • Perjantaina 21.7. yhteislaulutilaisuus Heiskalan pihassa klo 18.00.
  • Lauantaina 14.12. HawuJoulu-tapahtuma Kirkonkylällä ja Vanhalla raitilla.

Lauantaisin Vuorenharjun näkötornilla koko Vanhan raitin naapuruston vapaa tapaaminen ehtookellojen merkeissä kello 18.00.